
NÕUKOGUDE ANNEKSIOON 1940. AASTA EESTI AJAKIRJANDUSE 

KÕVERPEEGLIS* 

 

MEELIS SAUEAUK 

 

70 aasta vanustest Eesti ajalehtedest saame 1940. aasta juunisündmustest pildi, mis ei lange 
kokku ettekujutusega agressioonist, mida tähendas täiendavate Nõukogude Liidu armee 
üksuste sissemarss Eestisse, Lätti ja Leetu. Nagu on viidanud noid sündmusi käsitlenud 
autorid, oli see tingitud Eesti juhtkonna rahustamispoliitikast, katsest mitte pakkuda 
punavägedele ajendit lahingutegevuse alustamiseks, mis oleks võinud kaasa tuua 
ebavajalikke inimohvreid.1 Samas on Nõukogude pool teinud suuri jõupingutusi oma võimu 
legaliseerimiseks, luues ja kultiveerides ametlikke ajalooversioone üritamaks tõestada, et 
inkorporeerimine Nõukogude Liitu oli Eesti poolt vabatahtlik.2 Tollane tähtsaim 
massikommunikatsioonivahend trükiajakirjandus on tänapäeval hästi kättesaadav ning 
võimaldab lisada lünklikule arhiiviainesele huvipakkuvat täiendust.3 Nii ajakirjanduses välja 
öeldu kui ka mitteöeldu, kirjelduste lahknevused ja sisulised ebakõlad aitavad ajaloolasel 
minevikupilti luua või vähemalt täiendada. Käesoleva artikli eesmärk ongi kirjeldada, kuidas 
ja kes manipuleerisid Eesti massikommunikatsioonivahenditega ja kuidas see pidi mõjutama 
Nõukogude agressiooni retseptsiooni Eesti ühiskonnas. Samuti püüan analüüsida, millist 
lisainformatsiooni võib ajakirjanduses avaldatu anda anneksiooni läbiviimise taktika kohta. 
Täpsemalt peatun anneksiooni esimesel faasil, kui Balti riikides toimus Nõukogude sõjaline 
operatsioon ja ajalehetoimetused olid veel tegelikult uue võimu poolt üle võtmata, mistõttu 
saab veel rääkida iseseisva Eesti ajakirjandusest, samuti kirjeldan väljaannete ülevõtmisega 
kaasnenud muutusi. Käesoleva artikli probleemipüstituse kasuks kõneleb ka tõsiasi, et 
mitmedki teemakohased kirjutised on praeguseks vananenud või vajaksid täpsustamist.4 Ei 
saa siiski välistada, et veel tänagi ei ole teaduskäibes tollastest sündmustest teavet sedavõrd 
piisavalt, et oleks võimalik sündmuste ajakirjanduskajastusi ammendavalt seletada. 

 

                                                             
* Artikkel on avaldatud ajakirjas Tuna nr. 4/2010, lk. 8–23. 
1
 Vt. nt.: Sõja ja rahu vahel II. Esimene punane aasta. Okupeeritud Eesti julgeolekupoliitiline olukord sõja 

alguseni. Peatoim. E. Tarvel. S-Keskus, Tallinn, 2010, lk. 93. 
2 T. Kreegipuu, E. Lauk. The 1940 Soviet Coup-d’État in the Estonian Communist Press: Constructing History to 
Reshape Collective Memory. – Westminster Papers in Communication and Culture. University of Westminster, 
London, 2007, Vol. 4(4), lk. 42–64. 
3 Vaadeldava perioodi Eesti ajalehed on digiteeritud kujul saadavad internetiaadressil http://dea.nlib.ee. Artiklis 
ei ole viiteid tekstis nimetatud ajaleheartiklitele täiendavalt viidetena välja toodud. 
4
 Vt. nt.: E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur. – Eesti riik ja rahvas Teises maailmasõjas, 3., Punane aasta. 

Koguteos. Toim. R. Maasing jt. EMP, Stockholm, 1956. On saanud aluseks ka ülevaatekäsitlusele: L. Lumiste. 
Eesti ajakirjanduse ajalugu. Välis-Eesti & EMP, Stockholm, 1977; Eesti nõukogude ajalookirjandusest – O. Kuuli. 
Ajastu peegel: ajakirjandus 1940. aasta revolutsioonisuvel. – Looming 1980, nr. 6, lk. 842–850; 
mälestustekogumik: Kui kõik alles tärkas. Mälestusi ajakirjanduse töömailt 1940–1945. Koost. Ü. Vähkjas. Eesti 
Raamat, Tallinn, 1973; kaasaja Eesti autorite töödest: P. Kaasik, T. Hiio. Sovetisation of the Press. – Estonia 
1940–1945. Reports of the Estonian International Commission for the Investigation of Crimes Against 
Humanity. Eds. T. Hiio, M. Maripuu and I. Paavle. Inimsusevastaste Kuritegude Uurimise Eesti Sihtasutus, 
Tallinn, 2006, lk. 189–191; O. Liivik, H. Tammela. President lahkub areenilt. Konstantin Pätsi viimane avalik 
esinemine 21. juunil 1940. a. – Akadeemia 2010, nr. 6, lk. 963–994. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 2 

Iseseisva Eesti ajakirjandus oli 1940. aastaks juba viie aasta jagu õppinud eksisteerima 
riigikorralduse tingimustes, mida tänapäeval tavatsetakse nimetada autoritaarseks. Eestis, 
nagu Euroopas pea kõikjal, olid trükiseadused sõdadevahelisel ajal enamasti autoritaarse 
iseloomuga.5 Siiski räägiti ka 1930. aastate Eestis ajakirjandusest kui „seitsmendast 
suurriigist” või „neljandast võimust” ja rõhutati ajakirjanduse suurt mõju ühiskonnale.6 
Riigipoolse vaatenurga kajastamiseks oli 1934. aastal moodustatud Riiklik Propaganda Talitus 
ning ajaleht Uus Eesti, kuid usaldatuimate nn kvaliteetväljaannete hulka kuulusid endiselt 
igapäevaselt ilmuvad Päevaleht ja „vaikiva ajastu” vitsad saanud Postimees. 
Propagandatalitusest kujunes kaudselt lehti tsenseeriv asutus.7 Kaitseseisukorra seadus 
(1930), trükiseadus (1938), mitmed sundmäärused (näiteks sundmäärus nr. 19 (1934)) 
võimaldasid vastutusele võtta väljaandeid, kes avaldasid niinimetatud riigivõimu laimavaid 
artikleid.8 Riigipoolne kontroll avaldatava üle tugevnes järk-järgult, samaaegselt toimis ka 
väljaannete enesetsensuur, mis oli välja kasvanud nende juhtkondade soovist mitte riskida 
sulgemisega. Ajalehtede peatoimetajad kõrvaldasid juba ise enne avaldamist sellised tekstid, 
mida nad arvasid mitte meeldivat valitsusele. Lõppude lõpuks oli ju vaja ka majandada 
silmapaistva konkurentsi tingimustes ajalehte kui äriettevõtet. 

Kui 1939. aasta Hitleri-Stalini pakti kohta oli kajastusi ja arutlusi lehtedes palju, siis Saksa-
Poola sõja algusega 1. septembril tugevnes riigi järelevalve ajakirjanduse üle märgatavalt. 
Peaminister Kaarel Eenpalu andis 5. septembril 1939 salajase korralduse ministritele Ants 
Oidermaale, Karl Selterile ja Nikolai Viitakule, et sise- ja välispoliitilise teabe edastamist 
hakkaks reguleerima tsensuur. Ajalehed võisid välispoliitika ja sõja kohta edastada ainult 
riikliku infoagentuuri – Eesti Telegraafi Agentuuri (ETA, mis tegutses enamusaktsiatega riigile 
kuuluva aktsiaseltsina) – vahendatud sõnumeid, kusjuures ETA direktor pidi siseinfo 
kooskõlastama propagandatalitusega ja välisinfo välisministeeriumiga, need omakorda pidid 
info kooskõlastama sõjavägede staabiga.9 

Olukord karmistus veelgi seoses „baasidelepingu” sõlmimisega, kui kaitseseisukorra toel 
sooviti kehtestada juba sisuliselt infoblokaadi. Domineerima hakkasid lugejat rahustava 
sisuga teated. Väideti, et seoses Nõukogude Liidu sõjaväebaaside tulekuga on Eesti 
saavutanud rahu, kuigi terve Euroopa on sõjatules. Rõhutati sõbralikke suhteid Nõukogude 
Liiduga ja samas Eesti neutraliteeti. „Eesti riik on niisama kindel kui ennegi,” kuulutas 
president Päts oma 29. septembri raadiokõnes. 

Nõukogude sõjaväebaasidest ja ebameeldivatest küsimustest, nagu Nõukogude agressioon 
Soome vastu, tuli reeglina vaikida. Kujunenud olukord tekitas rahva seas muret, protesti 
tõstsid Eesti Rahvuslaste Klubid.10 Kirjanik August Mälk iseloomustas kirjas peaminister Jüri 
Uluotsale rahva meeleolusid sõnapaariga „vaikiv hämarus”.11 Rahulolematusest 

                                                             
5 H. Harro. Ajakirjanduse õiguslik regulatsioon Eestis aastail 1918–1940 ja 1990–1993. Tartu Ülikooli Kirjastus, 
Tartu, 1994, lk. 61. 
6
 H. Harro. Ajakirjanduse õiguslik regulatsioon..., lk. 18. 

7
 Propagandatalitusest vt. nt.: L. Vaan. Propagandatalitus Eesti Vabariigis 1934–1940. – Tuna 2005, nr. 3, lk. 43–

54. 
8
 Sundmäärus nr. 19, nagu ka 1938. a. „Trükiseadus” olid sõnastatud üldsõnaliselt, selgesti paistis välja määruse 

ideoloogia: kuulutamata välja konkreetseid tõkkeid ja piiranguid, anda võimuesindajatele võimalus vajaduse 
korral mõjustada ajakirjanduses avaldatava sisu – nii repressiivselt kui ka sundinformatsiooni abil (H. Harro. 
Ajakirjanduse õiguslik regulatsioon..., lk. 83). 
9 J. Ant. Eesti 1939–1941: rahvast, valitsemisest, saatusest. Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus, Tallinn, 
1999, lk. 41; H. Harro. Ajakirjanduse õiguslik regulatsioon..., lk. 92. 
10

 Eesti Rahvuslaste Klubi oli aastatel 1931–1940 tegutsenud rahvuslik-liberaalne ühendus. 
11

 J. Ant. Eesti 1939–1941..., lk. 77. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 3 

propagandatalitusega kasvas välja minireform, mille tulemusena reorganiseeriti see 1940. a. 
aprillis Riiklikuks Informatsioonikeskuseks.12 

Samal ajal üritas oma seisukohti Eesti ajakirjanduses tiražeerida ka Kreml. 1939. aasta aprillis 
määrati NSV Liidu täievolilisse esindusse (edaspidi lihtsustamiseks nimetatud „saatkonnaks”) 
Tallinnasse NSV Liidu teadeteagentuuri (TASS) korrespondendiks Pjotr Izmestjev. Ta oli 
astunud kommunistlikku parteisse 1926. aastal, 1932. aastal lõpetanud Kirovis (Vjatka) V. I. 
Lenini nimelise Pedagoogilise Instituudi kirjanduse osakonna kirjandusõpetaja diplomiga. 
Izmestjev oli määratud oma sõnul ÜK(b)P Keskkomitee otsusega ajakirja Molodaja Gvardia 
toimetaja asetäitja kohalt detsembris 1938 TASS-i kursustele ja pärast seda tööle Eestisse.13 
Izmestjev tegeles Eestis korrespondenditöö kõrval kontaktide loomisega kohalikes info- ja 
meediaasutustes, sh. Propagandatalituses, ETA-s, ajakirjandusväljaannetes. Izmestjev ei 
soovinud oma tegevusele suuremat tähelepanu ja seetõttu ei ole sellest peale üksikute 
kildude palju teada. Mälestuste järgi on teada näiteks fakt, et Izmestjev, külastades 
Postimehe toimetust Tartus, leidis, et TASS-i infobülletäänidest avaldatakse lehes vähe ja 
nõudis mahu suurendamist kuni poole võrra, senisest propagandatalituse poolt 
ettepandust.14 Võib uskuda, et baasivägede saabumisest tekkinud poliitika NSV Liidust mitte 
halba kirjutada andis soodsa tausta Nõukogude propagandateenistuste poolt 
ettevalmistatud materjali „söötmiseks“ Eesti inforuumi. Tolleaegne välisministeeriumi 
pressibüroo referent Rudolf Sirge meenutas, et Izmestjevil „jätkus huvi Eesti asjade vastu ja 
ilmselt ka küllalt aega selleks, et käia aeg-ajalt vestlemas (Pressi)büroo juhatajatega, peatuda 
teinekord tehniliste töötajategi toas ja puhuda sõna juttu”.15 Sirge meenutas ka, et „Soome 
talvesõja ajal oli TASS’i esindajal [s. t. Izmestjevil] korduvalt tegemist anekdootide 
tagasitõrjumisega – need levisid hoolimata sõpruse- ja abistamislepingust. Välisriikide 
riigipeade puudutamine följetonis või karikatuuris oli riikliku propagandatalituse 
eeskirjadega keelatud. Märtsis lõppes talvesõda ja koostöö Nõukogude ajakirjanduse 
esindajatega muutus taas siledamaks.”16 Sirge esitas oma mälestustes retoorilise küsimuse: 
„Võib-olla ärkasid minus nõukogude ajakirjaniku eeltundmused juba Pressibüroos tekkinud 
töökontaktidest TASS´i esindajaga?”17 

Izmestjev ise on oma mälestustes (kirja pandud 1960. aastal) nimetanud enda kahte kontakti 
Eesti ajakirjanduses: need olid Evald Tammlaan ajalehest Uus Eesti ja Ada Koit, Päevalehe 
tõlk. Evald Tammlaant (Stein, kasutas ka pseudonüümi Jänkimees) nimetab Olaf Kuuli üheks 
1930. aastate tuntuimaks ajakirjanikuks, kelle kirjutistest võis välja lugeda teravaid nükkeid 
Pätsi diktatuurivõimu aadressil.18 Seesuguseid inimesi aga Izmestjev otsiski. Izmestjevi sõnul 
riskisid Nõukogude informatsiooni edastajad vallandamisega, nende seas Tammlaan ja Koit. 
Tammlaan tutvustas Izmestjevit „Kultase” kohvikus ka Juhan Sütiste ja Rudolf Sirgega. Ada 
Koidu nägemus „juunipöördest” pääses aga TASS-i informatsiooni kaudu Pravdasse ja 
Izvestiasse. Sellest tuleb veel hiljem juttu. Izmestjev kirjutas oma memuaarides: „Oma 
Nõukogude korrespondendi töö iseloomu ja tingimuste tõttu sain ma liikuda vaid 

                                                             
12

 Informatsiooni Keskuse seadus, 22.04.1940, Riigi Teataja 1940, nr. 35, lk. 287. Informatsioonikeskust juhtisid 
minister Ants Oidermaa ja tema abi Ignas Tõrmaküla. 
13 P. Izmestjevi toimik EK(b)P KK kaadrite osakonnas, ERAF, f. 1, n. 6, s. 801. 
14 J. Ant. Eesti 1939–1941..., lk. 78. 
15 R. Sirge. Pressipööristes aastal 1940. – Kui kõik alles tärkas..., lk. 88–105, 89. 
16 R. Sirge. Pressipööristes..., lk. 90. 
17

 Samas. 
18

 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 843. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 4 

ajakirjandusringkondades, erand olid progressiivsed-demokraatlikud kirjanikud, kes ei olnud 
tollal kommunistid.” Enda sõnul tutvus ta Eesti kommunistidega alles „juunipöörde” ajal.19 

Nii jõuamegi ajas 1940. a. maikuu lõpudekaadi, kui Moskva hakkas kruvima diplomaatilist 
pinget esialgu Leedu Vabariigi suhtes. Otsus Balti riigid okupeerida tehti tõenäoliselt 21. ja 
28. mai vahel.20 Välispoliitilisest informatsioonist domineerisid Eesti ajalehtedes sellal 
ülekaalukalt maailmasõja läänerinde uudised. 25. mail Leedule seoses punaarmeelaste 
Pissarevi, Šmavgonetsi, Butajevi jt. „kadumise” juhtumiga esitatud Nõukogude noodist 
räägiti 31. mail Päevalehe artiklis pealkirjaga „Moskva nõuab Leedult seletusi”. Artikkel 
kajastas TASS-i, s. t. Kremli seisukohti. Sellest võis välja lugeda ähvardust Leedule. Artikli 
juures oli ka Leedu seletus, kus aga süüdistuste sisu ei kommenteeritud, vaid teatati 
komisjoni moodustamisest asja uurimiseks ning väljendati koostöötahet. Lubadus leida 
juhtumi süüdlased näitab siiski mingil määral Leedu poolelt süü möönmist. Vaid paari reaga 
oli aga lugeda üsna ärevaid vihjeid. Nimelt oli ära toodud Saksa teadeteagentuuri (DNB) 
kaudu saabunud teade, et Leedu juhtum on tegelikult suunatud „teatavate ringkondade 
vastu, kes püüavad saboteerida Nõukogude Liidu ja Leedu suhteid”, ning viide Pravdas 
ilmunud artiklile, kus vihjatakse „sarnaste ringkondade” olemasolule ka Eestis. Siin mõeldi 
Pravdas 28. mail ilmunud kirjutist „Poliitilised meeleolud Eestis”. Selles väideti, et vastandina 
suurematele ajalehtedele peab teatav osa Eesti intelligentsist Saksa tegevust Taanis, Norras, 
Hollandis ja Belgias agressiooniks ja väikerahvaste orjastamiseks. Selliste Ameerika 
Ühendriikidele ja Inglismaale orienteeritud ringkondade all peeti konkreetselt silmas ajalehti 
Uus Eesti ja Päevaleht ning Tartu Ülikooli.  

Viimaste käsitluses oli Nõukogude-Saksa sõprus vaid ajutine ja nende vahel peatselt puhkev 
sõda pidi tooma Eesti rahvale suuri kannatusi. Stalinliku spioonimaania kohaselt seletati 
selliseid meeleolusid kui lääneriikide salaagentide tulemusliku töö vilja. Nagu tõdeb Magnus 
Ilmjärv: Pravda väide Eesti intelligentsi suhtumisest polnud tegelikult vale.21 Päevaleht ei 
kommenteerinud süüdistusi enda läänesõbralikkuses, kuid rõhutas Eesti ja Nõukogude pakti 
tähtsust rahutagajana ja neutraliteedist lähtuvaid häid suhteid nii NSV Liidu kui ka 
Saksamaaga. Enamgi, Päevaleht kinnitas, et sääraseid seisukohti jagab kogu Eesti rahvas. See 
on muidugi liialt suur üldistus, aga Päevalehe seisukohad on esitatud niivõrd diplomaatilises 
vormis, et neile oleks ka raske vastu vaielda. Sarnased seisukohad kordas üle Eesti 
peaminister oma külvipäevakõnes, mis avaldati Päevalehes 8. juunil. Uluots ütles, et 
(baasideleping) „oli esijoones tingitud Nõukogude Liidu vajadusest ennast sõjaliselt 
kindlustada ja kaitsta… [Eestile on leping] võimaldanud seda, et meie kogu kaheksa sõjakuu 
kestel oleme saanud seni rahus elada.” 

Samal ajal, 4.–7. juunini, seati kolme Balti riigiga piirneva kolme NSV Liidu sõjaväeringkonna 
väed häireolukorda ja koondati õppuste ettekäändel Eesti, Läti ja Leedu piiridele, samal ajal 
viidi lahinguvalmidusse ka nende riikide territooriumil baasidelepingu järgselt „Trooja 
hobusena” paiknevad väed. Rünnakutegevuseks seati valmis lennuvägi. Nõukogude 
sõjaväeline grupeering Balti riikide piiridel koosnes (koos baasiväeosadega) mittetäielikel 
andmetel mitte vähem kui 541 915 inimesest, 3938 tankist ja 2516 lennukist, ülekaal 
kohalike armeedega võrreldes oli masendav.22 Militaartemaatika tundja saab aru, et sellise 
väekontingendi liigutamine ei toimu üleöö, see vajab mahukat planeerimist ja 

                                                             
19 P. Izmestjevi mälestused, ERAF, f. 247, n. 51, s. 89, lk. 4–11. 
20 Sõja ja rahu vahel, lk. 63. 
21

 Sõja ja rahu vahel, lk. 35. 
22

 M. Meltjuhhov. Upuščennõi šans Stalina. Shvatka za Evropu: 1939–1941 gg. Veče, Moskva, 2008, lk. 145–147. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 5 

ettevalmistamist. See ei saanud jääda märkamatuks ka siinsetele ametkondadele, kuid 
ajakirjanduses jätkati vaikimise eelistamist. 

Naaseme Leedu juhtumi kajastamise juurde. Seoses Nõukogude Liidu surveavaldustega 7. 
juunil Moskvasse sõitnud Leedu peaminister Antanas Merkyse visiiti lehed mainisid, kuid 
selle tagamaid ei avatud. Huvitavana mõjub DNB-lt vahendatud teade 11. juunist, et võib-
olla on oodata Nõukogude Liidu ja Rumeenia suhete peatset paranemist - selle tõestuseks 
olevat suursaadiku määramise otsustamine. Iroonilisel kombel langetati just 13. juunil 
Moskvas kinniste uste taga otsus Rumeeniale kuulunud Bessaraabia hõivamiseks.23 Ka Läti ja 
Eestiga üritati Leedu peaministri survestamise ajal rõhutatult lojaalselt käituda.24 Merkyse 
tagasisaabumisel „sõbraliku N. Liidu pealinnast” 12. juunil väljendasid Eesti ajalehed 
peaministri rahulolu, aga läbirääkimiste sisu ja Moskva nõuete kohta Leedu siseministri 
Kazimieras Skučase ja poliitilise politsei ülema väljavahetamiseks ei rääkinud ajalehed 
midagi. Juba järgmisel päeval aset leidnud minister Skučase väljavahetamist mainiti, kuid ei 
kommenteeritud. Päevaks-paariks võis jääda mulje, et Leedu probleemid, mille ta justkui ise 
oli põhjustanud, on lahenenud. 

Samal ajal jätkas Nõukogude Liit kiirustades sissetungioperatsiooni ettevalmistusi. Muu 
hulgas räägiti Punaarmee poliitpeavalitsuse 13. juuni direktiivis nr. 5258/ss 
pealetungioperatsiooni poliittöö kohta, et „ajakirjandusvabaduse sildi all viiakse (Balti 
riikides) ajalehtedes ja raadios läbi ohjeldamatut nõukogudevastast propagandat”25. See ei 
olnud muidugi ainus vale, mis selles sõdaõhutavas dokumendis sisaldus. 

Laupäeval, 15. juunil teatasid Eesti ajalehed Pariisi langemisest eelmisel päeval. Samas 
rõõmustati Tallinnas Balti nädala avamise puhul, mis pidi süvendama meie riikide 
majanduslikku ja kultuurilist läbikäimist. Kurioossel kombel käivitus samal ajal ka Kremli 
kavandatud „Balti nädal”. Olukorda pingestavatest piiripunktide ründamistest Leedus ja Lätis 
Eesti ajakirjandus ei rääkinud ega saanudki rääkida. Ka Nõukogude Armee poolt 14. juunil 
alla tulistatud Soome lennukompanii reisilennuki „Kaleva” puhul avaldati mittemidagiütlev 
lühike „nupuke” lennuki „allakukkumisest”.26 

Siitpeale jäi ajaleht juba sündmuste kiirusele alla, sest iga päevaga toimunud olulisi muutusi 
sai lugeda alles järgmise päeva lehest. Pühapäeval, 16. juunil avaldati Leedu välisministri 
Juozas Urbšyse 15. juuni telegramm, kus räägiti Molotovi nõudmistest, mille kohaselt 
Nõukogude Liidu armee ületab Leedu riigipiiri ja „okupeerib” tähtsamad linnad. Teate lõpus 
seisis: Leedu valitsusasutused on teinud korraldusi, et ei valmistataks mingeid takistusi N. 
Liidu vägede sissemarssimisele.27 Teadaolevalt oli Leedu 14. juuni hilisõhtul Nõukogude 
ultimaatumi esitamise järel kapituleerunud juba järgmise päeva hommikul ning samal päeval 
alustas Punaarmee Leedu hõivamist. Ajalehtedes räägiti uuest Leedu valitsusest eesotsas 
kindral Stasys Raštikisega, kuid et see oli toimunud vastuseks Nõukogude otsestele 
nõudmistele, sellest juttu ei olnud. Kiirendatud korras lõpetati Tallinnas Balti nädal. Muu 
hulgas avaldati samas Päevalehes ka Ameerika publitsisti Karl von Wiegandi intervjuu Adolf 

                                                             
23

 Sõja ja rahu vahel, lk. 44. 
24

 M. Meltjuhhov. Stalini käestlastud võimalus. – Nõukogude Liit ja võitlus Euroopa pärast 1939–1941 
(dokumendid, faktid, arvamused). Elmatar, Kaitseväe Ühendatud Õppeasutused. Tartu, 2005, lk. 161. 
25 M. Meltjuhhov. Stalini käestlastud võimalus, lk. 160. 
26 „Kaleva” allatulistamisest vt.: R. Niku. Kaleva surmalend. Tänapäev, Tallinn, 2008. 16. juunil tulistati ka 
samasugust Eesti lennukompanii lennukit, kuid see tabamust ei saanud. Vt. M. Solonin. 25. juuni 1941: rumalus 
või agressioon. Grenader, Tallinn, 2010, lk. 126–127. 
27

 Vt. nt.: Nõukogude väed Leedus. – Päevaleht 16.06.1940. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 6 

Hitleriga, kelle ühe tähtsama sõnumina oli välja toodud, et „rahvusvahelised kapitalistlikud 
kliked tuleb hävitada”. 

Nõukogude nõudmistest Leedule rääkisid Eesti ajalehed alles esmaspäeval, 17. juunil, kui 
väed olid pärast eelmise päeva ultimaatumit sisenemas ka Eestisse. Teatavasti oli 
ultimaatumi põhinõudeid kaks: et moodustataks uus valitsus („kes suudaks ja tahaks 
vastastikuse abistamise pakti N. Liiduga ausalt ellu viia”) ja et riigi territooriumile lubataks 
„küllaldasel arvul” Nõukogude sõjaväeüksusi nende paigutamiseks tähtsamatesse 
keskustesse.28 Eesti lehed avaldasid selle tähtsusega võrreldes üpris lühikese uudise, kus 
kindlasti hoolikalt kõik kooskõlastusvoorud läbikäinud tekst serveeris Nõukogude 
ultimaatumit Eestile hoopis kui „täiendavat lepet vägede paigutamise asjus”. Räägiti, et 
Moskva avaldas „nõudmised, mille sihiks on Eesti ja Nõukogude Liiduga Vastastikuse 
Abistamise Pakti täitmise kindlustamine”. Ühenduses sellega räägiti valitsuse 
tagasiastumisest ja presidendi „viivitamatutest sammudest” uue valitsuse kokkukutsumiseks. 
Öeldi, et Nõukogude valitsusega „saavutatud kokkuleppe [!] tagajärjel asub Nõukogude Liidu 
vägesid mitmetesse keskustesse Eestis, kus neid seni ei olnud”, ja teatati, et Vabariigi 
Valitsus on kindel, et kõik kodanikud suhtuvad vägede tulekusse tavalise vastutulelikkuse ja 
rahuga.29 Samas oli avaldatud TASS-i versioon Leeduga toimunud „konflikti lahendamisest” 
koos Leedu seletusega ultimaatumist. Mainiti ka Leetu saabunud Nõukogude „valitsuse 
esindajat, välisasjade rahvakomissari abi” Vladimir Dekanozovit, kes astus kontakti Leedu 
võimudega uue valitsuse moodustamise asjus. Ära oli toodud kokkuvõte Merkyse kõnest, 
kus rahvalt oodati suhtumist Punaarmeesse kui Leedu ja Nõukogude julgeolekut tagavasse 
liitlasesse. Ka on Leedu valitsus palunud elanikel säilitada rahu ja väidetavalt on elanikkond 
nii ka käitunud. Kogu lehenumbrit saatis rahustav toon, justkui ei oleks midagi pöördelist 
juhtunud. 

Milline mulje võis lehelugejal toimuvast jääda ajal, kui võõrväed mööda maad laiali valgusid 
ja kelle huvides see oli? Esmane mulje pidi olema: kogu toimuv on Eesti valitsuse kontrolli all, 
Moskva nõudmiste käsitlemisel on saavutatud kokkulepe, millega tuuakse 1939. aastal 
vastastikuse abistamise pakti alusel sisse täiendavat Nõukogude väekontingenti. Valitsuse 
vahetus ei olnud midagi, mis oleks pidanud tekitama kahtlusi Eesti iseseisvuse 
püsimajäämises, seda enam, kui iseseisvuse eestseisja, president, jäi samaks. Pealegi paistis, 
et meil läks paremini kui Leedus, kus Moskva poolt nõuti riigi juhtkonna vahetust. Lõppude 
lõpuks olevat lepe N. Liiduga taganud riigile rahu. Ja kes ei tahaks rahu, eriti kui kõikjal 
maailmas käib sõda? 

Meelis Maripuu ja Jüri Ant sedastavad: „Nende kriitiliste päevade sündmuste arengut 
jälgides tekib kohati küsimus, kas Eesti valitsev ringkond oli juba isegi hakanud uskuma seda 
häma, mida ajakirjanduse vahendusel oli alates baaside lepingu sõlmimisest oma rahvale 
ning välismaailmale aetud? Tegutseti nagu omalaadses fataalses tardumuses, kus toimuvat 
jälgiti kohati kui kolmanda osapoolena – kõrvaltvaatajana, kellest ei sõltu ei riigi ega rahva 
tulevik.”30 Kindlasti halvas agressioon ja sõjaline hõivamine riigi juhtkonna otsustusvõimet. 
Rahvale edastatud teadete toonist võib aga välja lugeda ka, et neil päevil näidati, et olukord 
on vähemalt vabariigi presidendi kontrolli all ning ehk loodeti veel ka iseseisvusele lojaalset 
valitsust ametisse saada ja seeläbi iseseisvustki säilitada. 

 

                                                             
28 NSV Liidu ultimaatum Eestile ja Lätile, 16.06.1940. – Sõja ja rahu vahel, lk. 694. 
29

 Vt. nt.: Täiendav lepe Nõukogude Liiduga vägede paigutamise asjus. – Päevaleht 17.06.1940. 
30

 Sõja ja rahu vahel, lk. 80. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 7 

Magnus Ilmjärv kirjutab: „Ultimaatumi hetkel ja ka järgmistel päevadel oli võimalik kasutada 
Riigi Ringhäälingut ja ka ajakirjandust toimuvale õiglase hinnangu andmiseks. Eesti valitsus ei 
teinud seda.”31 Kriitilistel päevadel, 17.–21. juunini meenutas propagandatalitus veel kord, et 
punaväest ja üldse venelastest võib teateid tuua ainult ametliku informatsiooni korras.32 
Seda tõestab ka vastavate uudiste identsus. Pärast Eesti poolt ultimaatumile allumist 16. 
juunil oli rahvale massikommunikatsioonivahendite abil edastatava info sisu ja dünaamika 
juba otsustatud ning ajalehtedel ei jäänud muud üle, kui seda avaldada. Aastatega sisse 
töötatud süsteem toimis tõrgeteta. See vastas paraku suurepäraselt Nõukogude 
eesmärkidele, mis seisnesid selles, et „kiirelt laostada tema armee, demoraliseerida tagala ja 
sellega aidata Punaarmee juhtkonnal lühima ajaga ja väheste ohvritega saavutada täielik 
võit”.33 Selline sõjalise hõivamise kogemus oli omandatud 1939–1940 Poola koosseisus olnud 
Lääne-Ukraina ja Lääne-Valgevene annekteerimisega. 

Aga jätkame Eesti ajalehtedega. Alles teisipäeval, 18. juunil, kui Punaarmee oli Eestit juba 
hõivamas, avaldati lehtedes TASS-i informatsiooni põhjal eelmisel päeval Izvestijas ilmunud 
Nõukogude Liidu 16. juuni „esildis” Eestile ja Lätile ehk ultimatiivsed nõudmised Punaarmee 
üksuste sissetoomiseks ja valitsuste vahetuseks. Informeeriti üldsõnaliselt vägede 
saabumisest Eestisse ja Lätti, mis muidugi toimus rahulikult ja heas korras. Riiast teatas Läti 
infoagentuur (Leta): „Läti valitsus otsustas vastata Nõukogude Liidu valitsusele, et samas 
sõbralikus vaimus, millega ta seni on täitnud vastastikuse abistamise lepingut, nõustub ta 
Nõukogude valitsuse palvega lubada Nõukogude Liidu vägedel saabuda Lätti.”34 Postimehe 
juhtkiri läks veel kaugemale, nimetades Nõukogude vägesid meie liitlaste sõbralikeks 
vägedeks, ja teatas, et „Sellistena võtame neid vastu ja tervitame neid”. Lisaks rahu 
kindlustamisele tõi ta ära ka muud Moskvaga kokkuleppe „boonused” - kaubavahetuse ja 
kultuurikontaktide elavdamise.35 Ega pärast hõivamist ei jäänudki üle muud, kui loota 
Nõukogude poole heatahtlikkusele, nagu tegi Päevaleht oma juhtkirjas.36 

Tegelikud boonused ilmusid aga järgmise päeva lehes koos peaminister Uluotsa rahustava 
raadiokõne refereeringuga. Uluots ütles: “Eesti Vabariigi valitsus on veendunud, et Eesti 
rahvas suhtub [Punaarmee tulekusse ja sellega kaasnevasse] täieliku arusaamise ja rahuga, 
jätkab oma tegevust harilikus korras ning tahab täita kõik vajalikuks osutuvad korraldused.”37 
Ja neid vajalikuks osutunud korraldusi oli teatavasti hulgaliselt: liikumispiirangud, 
alkoholimüügipiirangud, filmimiskeelud, koosolekute ja meeleavalduste keeld jne. Väljastati 
ka TASS-i teade, et Eesti ja Läti elanikkond suhtus Punaarmeesse soojalt.38 Samas vaimus 
jätkasid ajalehed ka järgmistel päevadel. 21. juunil avaldas Päevaleht ETA vahendusel TASS-i 
telegrammi Punaarmee vastuvõtust Eestis. Parimate propagandareeglite järgi tsiteeriti seal 
Rahvalehte, mis „rõhutas seda erandlikku soojust, millega Eesti rahvas tervitas Punaarmee 
üksuste saabumist”. „Tallinnas kogunes paljudes kohtades sadu inimesi tänavale,” jätkab 
uudis, „Nad tervitasid südamlikult punaarmeelasi ja lihtsalt külvasid nad üle küsimustega. [– 

                                                             
31

 M. Ilmjärv. Hääletu alistumine. Eesti, Läti ja Leedu välispoliitilise orientatsiooni kujunemine ja iseseisvuse 
kaotus. 1920. aastate keskpaigast anneksioonini. Argo, Tallinn, 2004, lk. 780. 
32

 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 157. 
33

 Nii formuleeriti Punaarmee eesmärgid töömeetmetes vaenlase (Balti riikide) vägede seas, vt. M. Meltjuhhov. 
Stalini käestlastud võimalus, lk. 160. 
34 Vt. nt.: Nõukogude Liidu vägede saabumine Lätti. – Postimees 18.06.1940. 
35 Eesti ja Nõukogude Liidu täiendav kokkulepe. – Postimees 18.06.1940 
36 Uus kokkulepe Nõukogude Liiduga. – Päevaleht 18.06.1940. 
37 Peaminister prof. Uluotsa raadiokõne: Heas korras ja vahejuhtumiteta toimub Eesti ja Nõukogude Liidu 
vastastikuse abistamisepakti elluviimine. – Päevaleht 19.06.1940. 
38

 N. Liidu väed Eestis ja Lätis. – Päevaleht 19.06.1940. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 8 

– –] Teatage Moskvasse, et me oleme sügavalt tänulikud meie sõjast päästmise eest ja viige 
tervisi Stalinile ja Molotovile.”39 Ei seganud, et samades lehtedes kirjeldati juba rahu 
sobitamist läänerindel. Võib ainult ette kujutada, milline oli sellise jutu mõju vabaduse eest 
sõdinutele. 

Siiski leidus uudiste seas veidike ärevamaid toone Lätist, kust ETA vahendusel saabus 
informatsioon, et 18. juuni pärastlõunal kogunes Riia tänavatele punavägede tulekut 
uudistama hulgaliselt inimesi, neid püüdsid ära kasutada „kahtlased elemendid”, kes püüdsid 
korratusi ja isegi kokkupõrkeid provotseerida. Rahvahulkade laialiajamine õnnestus politseil 
suure vaevaga, appi võttes sõjaväge ja tuletõrjet. Selle peale pöördunud Punaarmee Läti 
valitsuse poole palvega „ära hoida väeosade liikumise takistamist”, mida valitsus karmide 
keelumäärustega ka tegi.40 Samas oli ka Läti presidendi Ulmanise raadiokõne väljavõte, mis 
kinnitas sõprust Nõukogude Liiduga ja Läti valitsuse nõusolekut toimuvaga ning lõppes 
sõnumiga rahvale: „Mina jään oma kohale ja jääge teie oma kohtadele.” Siiski ärritas info 
rahulolematusest Riias Nõukogude poolt niivõrd, et järgmises Päevalehes avaldati esilehel 
TASS-i õiendus „Läti informatsiooni eksitus”, milles eitati pöördumist abipalvega Läti 
valitsuse poole ja kinnitati, et „vägede juhatus on elanike poolt osutatud südamliku 
vastuvõtuga täiesti rahul”. 

Sõjalise kontrolli kehtestamine oli eelduseks endale sobiva ultimaatumivalitsuse 
võimuleseadmiseks.41 Alles siis, kui Moskva esimene nõue – väekontingendi sisseviimine – oli 
suuremate viperusteta täidetud, asuti teise – valitsusevahetuse – teostamisele. Selline võimu 
ülevõtmine „ülaltpoolt” võimaldaks maskeerida oma tõelisi kavatsusi ja halvata riigikaitset. 
Valitsusevahetuse ajaks Eestis olid muudatused Leedus ja Lätis juba teostatud. Nii Läti kui ka 
Leedu uut valitsust kirjeldati Eesti ajalehtedes Pravda silmade läbi. Mõlemad (nagu hiljem 
kirjutati ka Eesti ultimaatumivalitsuste kohta) olid selle järgi moodustatud oma riigi 
„intelligentsi kõige silmapaistvamatest esindajatest”.42 Kui Dekanozovi saabumise puhul 
Leetu oli lehtedes märgitud tema osalus valitsusevahetuses, siis sarnaste ülesannetega 
„Nõukogude Liidu Ülemnõukogu juhatuse liikme” Andrei Ždanovi saabumist Tallinnasse 
kajastati neutraalselt ja lühidalt.43 

Muuseas, valitsusevahetuse organiseerimisest võib leiduda üks huvitav vihje just 
ajakirjandusringkondadest. Nimelt rääkis Rudolf Sirge oma mälestustes, et kolmapäeval (19. 
juunil, kui Ždanov kohale jõudis) pakkus eelmainitud Evald Tammlaan „Kultase” kohvikus 
lauaseltskonnale välja üllatava küsimuse Johannes Vares-Barbaruse sobivusest uueks 
valitsusjuhiks.44 Äkki oligi Tammlaan see, kes rääkis Varesest Izmestjevi või kellegi teisega 
Nõukogude esinduses ja oli seega „rahvavalitsuse” juhi kandidaadi ideeandja? Olid ju 
Izmestjev ja NKVD luureresident Tallinnas Vladimir Botškarjov need, kes Eestis 
„rahvavalitsuse” liikmekandidaate otsisid ja just 19. juunil määrati kindlaks Varese ja Undi 

                                                             
39

 TASS-i telegramm punaarmee vastuvõtust Eestis. – Päevaleht 21.06.1941. 
40

 Karmid määrused Riias. – Päevaleht 19.06.1940. 
41

 Sõja ja rahu vahel, lk. 97. 
42

 Vt. nt.: Pravda hinnang Leedu uuele valitsusele. – Päevaleht 20.06.1940; Moskva heatahtlik hinnang Läti 
uuele valitsusele. – Päevaleht 22.06.1940. 
43 Vt. nt.: N. Liidu Ülemnõukogu juhatuse liige A. A. Ždanov Tallinnas. – Päevaleht 20.06.1940. Nüüdseks on 
teada, et just Ždanov oli üks Nõukogude ekspansionismi ideolooge, kes oli koostanud otsuseprojektid Lääne-
Ukraina ja Lääne-Valgevene „vabatahtlikuks” ühendamiseks NSV Liiduga ning olnud üks Soome-vastase sõja 
inspireerijaid, vt. nt. E. Kaup. Andrei Ždanovist ja tema missioonist Eestisse 1940. a. suvel. – Tuna 2005, nr. 2, lk. 
83–91, 88. 
44

 R. Sirge. Pressipööristes..., lk. 92. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 9 

ministrikandidatuurid.45 Nii Izmestjev kui ka Botškarjov olid taustalt literaadid ja seetõttu on 
loomulik ühise keele leidmine Nõukogude-sõbralike kirjameestega Eestis. Täielikkuse 
huvides tuleb mainida, et Izmestjev väitis end olevat tutvunud Varesega 1939. aasta suvel 
Pärnus viimase majas.46 

On tõenäoline, et just Baltikumis sõjalise vastupanu mittekohtamine ning riigivõimuga 
rahulolematute, siinsete põrandaaluste kommunistide ja Nõukogude-sõbralike 
vasakpoolsete poliitikute poolt peamiselt ametiühingutesse koondunud tööliskonna osa 
olemasolu viis Nõukogude juhtkonna rahvademokraatliku pöörde stsenaariumini. Seda 
hakkas ette valmistama Tallinna saabunud Ždanov ja see käivitus Eestis 21. juunil, kusjuures 
loa demonstratsiooni korraldamiseks sai Ždanov Moskvast alles 20. juuni õhtul.47 Olulisel 
kohal oli demonstratsioonile tulnud rahvas, kes edastaks Moskva sõnumi enda nimel, mis 
oleks siis kasutatav nii sise- kui ka välispoliitiliselt. Demonstratsioonil oli oluline osa ka 
riigipea Pätsi „tümaks tegemisel”.48 Tõepoolest, Päts, kes veel 19. juunil oli valmis Ždanovile 
vastu vaidlema, oli demonstratsioonijärgsel kohtumisel endast välja viidud ja oli Vares-
Barbaruse peaministriks saamisega nõus. Peaasi, et moodustataks võimalikult kiiresti uus 
valitsus, mis suudaks olukorda kontrolli all hoida.49 Ka ajakirjandusväljaannete jaoks oli see 
päev pöördepunkt, sest just siis toimus sarnaselt sõjaväeosade, politseijaoskondade jt. 
riigiasutuste ja raadioga ka ajalehtede toimetuste sisuline ülevõtmine Punaarmeega 
julgestatud töölisaktivistide-kommunistide poolt. Mõte, et rahvas ise kehtestab „nõukogude 
võimu”, tugines bolševike maailmarevolutsiooni ideele ja polnud seega loomulikult uus, kuid 
praktikas ei olnud seda veel õnnestunud teostada. See õnnestumine tõotas aga tohutut 
ideoloogilis-poliitilist efekti, mille olemasolu, nagu näeme kas või vastanduvates 
ajalookäsitlustes, võib märgata siiamaani. 

Eespool on juba näidatud, kui tähtsaks pidas Moskva, et demonstreeritaks Punaarmee sooja 
vastuvõtmist. Kuivõrd ideoloogiliselt oli selle sõjakäigu näol tegemist „töörahva 
vabastamisega kapitalistide ja mõisnike ekspluateerimisest”50, siis otsiti toetust just eelkõige 
tööliskonnalt. Miks sellist toetust ka leiti, on üsna hästi kirjeldanud Paul Kuusberg, üks 
väheseid taastatud Eesti Vabariigis mälestusi avaldanud „juunikommuniste”.51 

Agu Kask meenutab, et 21. juuni hommikupoolikul saadeti ta ringhäälingu esindajana 
Toompeale siseministri kabinetti, kus anti, nagu neil päevadel oli tavaks saanud, 
informatsiooni „neis küsimusis, mille avaldamist alalehtedes ja raadios ei peetud sõja ja 
pineva välispoliitilise korra tõttu võimalikuks ega tarvilikuks.” Neil koosolekutel arutati 
päevapoliitikat ja kuulati ära ajalehtede esindajate arvamusi. Tol korral olid kohal kõikide 
Tallinna ajalehtede peatoimetajad ja ETA direktor Karl Kornel. Siseministri sõnade järgi on 
Punaarmee raskelt relvastatuna „marsivalmis” ja on süüdistanud Eesti valitsust, et tema 
teadmisel olevat rünnatud Punaarmee relvaladu Martna vallas, ja et neil süüdistustel olevat 
küll vaid vormiline alus, kuid olukord on ikkagi äärmiselt hädaohtlik ja komplitseeritud. 
Ühtlasi palus minister vältida iga väljendust, mis võis venelasi kuidagi irriteerida. Kask 

                                                             
45

 Sõja ja rahu vahel, lk. 98–101. 
46 P. Izmestjevi mälestused, lk. 2. 
47 Sõja ja rahu vahel, lk. 96. 
48 O. Liivik, H. Tammela. President lahkub areenilt, lk. 991. 
49 Sõja ja rahu vahel, lk. 100, 112. 
50

 M. Meltjuhhov. Stalini käestlastud võimalus, lk. 159–160; Sõja ja rahu vahel, lk. 66. 
51

 P. Kuusberg. Rõõmud ja pettumused. Kupar, Tallinn, 1996. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 10 

meenutab tollal kohal olnud ajakirjandustegelaste nimel: „Teadsime kõik, et seisame 
Nõukogude kolossi vägivalla ees üksi...” 52 

Kuidas toimus ajalehtede ülevõtmine ja kuidas see mõjus nende sisule? Olaf Kuuli kirjutab, et 
„Eestimaa Kommunistlik Partei mõistis hästi, et sotsialistliku revolutsiooni edasise arengu 
üheks mõjuvõimsamaks hoovaks peab saama proletariaadi seisukohti kaitsev ajakirjandus”.53 
Erich Ernits on toimunut kirjeldanud nii: „21. juunil, kui punajõugud hakkasid kogunema 
meeleavaldusteks (kehtis meeleavalduste ja rahvakogunemiste keeld), pöörduti toimetustest 
siseminister August Jürima poole järelepärimisega, kuidas peaks talitama. Vastus oli: tuua 
vaid äärmiselt napisõnaline informatsioon. Vahepeal pandi aga nagu kusagilt mujalt 
dirigeerituna mängu hoopis teised jõud. Peaaegu üle kogu maa hakkas ajalehtede toimetusi 
külastama punategelased või koguni punadelegatsioonid, kes lahkel toonil kõnelesid 
„ajaloolisest murrangust” ja avaldasid soovi, et ajalehed ei jäta sellest ometi „järeldusi 
tegemata”. Reas kohtades piirduti külastamise asemel telefonikõnega... Et niisugune soov oli 
kurjem kui kuri käsk, taibati ilma seletamisetagi.”54 See kirjeldus vastab sündmuste loogikale 
ja sellega võiks ehk rahuldudagi, kuid O. Kuuli on oma teemakohases artiklis väitnud, et 
„esimesel revolutsioonikuul jäid mitmed keskajalehed (Päevaleht, Rahvaleht jt.) ning suur 
osa kohalikke ajalehti veel seniste omanike ja toimetajate kätte... Seetõttu annab tolleaegne 
ajakirjandus teatud pildi eri klasside ja poliitiliste rühmituste seisukohtadest ja taktikast.”55 
Sama artikli põhjal on ka Magnus Ilmjärv kokku võtnud, et Päevaleht, Teataja ja mitmed 
kohalikud ajalehed jäid esialgu üle võtmata.56 Kui aga vaadelda nimetatud lehtede tonaalsust 
ja arvestada, et olulisem informatsioon edastati endiselt Informatsioonikeskuse ja ETA 
kaudu, mis olid „üle võetud” esimeses järjekorras, siis näeme, et ka nende väljaannete 
seisukohad, mis seisnesid peamiselt juhtkirjades, olid pigem uut võimu toetavad. Teataja 
(peatoimetaja Aleksander Tõnisson) „töörahvavaenulikkus”, nagu seda on nimetanud Kuuli, 
on tegelikult vaid polemiseeriv-toetav ja väide klassivastuolude puudumisest omistub seal 
hoopis ultimaatumivalitsuse põllutööministrile Aleksander Jõeäärele, kellele ajaleht toetust 
avaldas.57 Sama kehtib ka eraomanduse mittepuutumise või iseseisvuse kestmajäämise 
kohta, mida „rahvavalitsus” igati kinnitas. Võimalik, et viimane seisukoht oli Pikalt tänavalt 
arranžeeritud „veenev eitus”, teadlik jäme vale, mis ajendatud anneksiooni taktikalistest 
kavadest, või oli tegemist kombineeritud variandiga. Kuid ka see toon ei päästnud Teatajat: 
12. juulil karistas uus võim sisekaitseülema määrusega Teatajat „desorienteerivate kirjutiste 
eest”. 

Ajalehtede ülevõtmist ja selles osalenud isikuid on erinevates käsitlustes kajastatud 
vastuoluliselt ja täna on ka raske lõplikult tõest versiooni leida. Ainus keskväljaanne, mis 
suleti ja asendati, oli Uus Eesti (peatoimetaja Hugo Kukke), ehk nagu kirjutab O. Kuuli: 
„Fašismimaiguline „Uus Eesti”58 likvideeriti.”59 E. Ernitsa kirjelduse põhjal võtsid Uus Eesti 

                                                             
52 A. Kask. Ringhäälingu ülevõtmine. – Eesti riik ja rahvas Teises maailmasõjas, lk. 26–31, 27–28. 
53

 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 842. 
54

 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 157–158. 
55

 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 844. 
56

 M. Ilmjärv. Hääletu alistumine, lk. 780. 
57

 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 845. 
58 Uus Eesti „fašismimaigulisus” oleks muidugi tänuväärne viitamismaterjal mõnele ajalookirjutajale ka 
tänapäeval, kuid jätkem selle arutluse siinkohal katki ja piirdugem tõdemusega, et Nõukogude 
ajalookirjanduses käsitletud teemasid on tihtilugu otstarbekam täielikult uuesti kajastada kui parandada ja 
täiendada. 
59

 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 842. Suleti veel ka Vesti Dnja (okupatsiooniaegne trükitsensuur Eestis, 
http://www.okupatsioon.ee/1940/koikfreimid.html, vaadatud 01.09.2010) 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 11 

toimetuse üle meeleavalduse ajal (Pikal tänaval asunud) toimetusse ilmunud Arnold Veimer, 
Olga Lauristin, „punakirjanik” E. Männik ja Joosep Saat koos ihukaitsjatest noorukitega. 
Ülevõtjad kandsid relvi, kusjuures mõnedel teadetel olnud ka relvaga ähvardamist.60 Saadi 
sõnul suunas teda Uus Eesti ülevõtmisele Hendrik Allik. Saadi mälestuste järgi teostasid 
ülevõtmist tema ja Anatoli Männik kahekesi (Saat ja Männik olid mõlemad teatavasti 
riigivastase õõnestustöö eest vangis istunud „põrandaalused”, nagu ka Ernitsa poolt 
nimetatud Veimer ja Lauristin). „Ülevõtmine laabus väga lihtsalt,” kirjutas Saat, „Keegi 
toimetuses olevatest inimestest ei avaldanud vastupanu.”61 Relvastatud julgestaja olemasolu 
märgib ära aga ka kohalviibinu, tollane Uus Eesti ajakirjanik, hiljem Nõukogude ajakirjanikuks 
hakanud Vladimir Raudsepp. Raudsepa meenutusil saabusid Uus Eestit üle võtma 21. juuni 
õhtupoolikul Saat ja Männik koos kellegi tundmatu noorukiga, kes „oli nähtavasti RO-st 
(Rahva Omakaitse) julgestuseks kaasa, sest ta pani raske püstoli kolksatades lauale, mis 
nähtavasti ka Saati üllatas, sest ta ütles: „Pane see kohe ära!””62 Saati ei oleks tohtinud siiski 
üllatada, et relvastatud ülevõtjatele vastupanu ei osutatud. Ülevõtmise tagajärjeks oli, et Uut 
Eestit järgmisel päeva enam ei ilmunud, vaid Männiku, Saadi jt. osalusel pandi samas 
toimetuses kokku Rahva Hääle esimene number, mis ilmus 22. juunil. Oma sisult see teistest 
lehtedest ei erinenud. Tutvustati uut valitsust, kirjeldati demonstratsiooni jne.63 Huvitavana 
paistab detail Kadriorus toimunust, mille järgi lõppenud koosolek seal sellega, et president 
Päts keeldus poliitiliste vangide vabastamisest, mis oli demonstrantide jaoks õli kallamine 
tulle ja mille peale otsustati minna vange vabastama „vastu Pätsi tahtmist”.64 

Tartus ilmusid Postimehe toimetusse E. Ernitsa kirjelduse järgi Max Laosson, Harald 
Haberman, Viktor Hion ja L. Illisson. Delegatsioon teatas, et „ta tuli Postimehele õiget 
informatsiooni andma”. Ühtlasi nõuti endale õigust Postimehes kirjutamiseks.65 Harald 
Habermani mälestuste järgi mindi Postimeest üle võtma otse demonstratsioonilt, mis toimus 
Tähtvere pargis. Ülevõtjateks olid olnud peale Habermani veel Laosson, Adolf (Aadu) Hint, 
Ilmar Kruus, Arkaadi Uibo ja K. Taev. Hioni ja Illissoni ta ei maini. Juhtkirja tegid valmis 
Haberman ja Laosson kahekesi. Ka O. Kuuli tõdeb, et kuigi Postimehe nimi ja peatoimetaja 
(kuni 7. juulini) jäid vormiliselt alles, „suunas „Postimeest” sisuliselt EKP Tartu komitee, 
otsustav sõna oli Max Laossonil”.66 

Teiste väljaannete ülevõtmise kohta informatsiooni napib, segadusttekitavalt mõjuvad 
ülevõtmise konspiratiivsed meetodid ja Nõukogude ajalookäsitlusest tulenevad 
kontseptuaalsed rõhuasetused. Ülevõtmise kulgemise määras ära edasine tegutsemistaktika. 
Nii käskis Ždanov, saanud Moskvast vastava korralduse, vasakpoolsete juhtidel lõpetada 
revolutsiooniline tegevus ja võtta relvad töölissalkade käest ära.67

 Ka hiljem Eestis bolševike 
juhiks määratud Karl Säre olevat üritanud jätta mulje, nagu poleks „midagi revolutsioonilist 
juhtunud ja et elu läheb harilikku rada edasi. Kui talle teatati, et ringhääling võeti üle ja on 

                                                             
60

 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 158. Tegelikult: Anatoli Männik. 
61

 J. Saat. Minu tööst ajakirjanikuna: „Rahva Hääle” esimesed numbrid. – Kui kõik alles tärkas, lk. 57–69, 57. 
62

 V. Raudsepp. Juba nelikümmend aastat. – Kui kõik alles tärkas, lk. 106–130, 125. 
63 Uus Vabariigi Valitsus astus ametisse, Poliitilised vangid vabastati, Kogu maal rahu, töö jätkub endiselt. – 
Rahva Hääl, 22.06.1940. 
64 Suur rahvameeleavaldus Tallinnas. – Rahva Hääl, 22.06.1940.  
65 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 158. 
66

 O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 843. 
67

 J. Zubkova. Baltimaad ja Kreml 1940–1953. Varrak, Tallinn, 2009, lk. 66. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 12 

faktiliselt Kommunistliku Partei käsutuses, siis ütles ta avalikult välja: „Mingisugusest 
ülevõtmisest ei saa juttugi olla!””68  

Paistab, et selles Arnold Veimeri mälestuskatkes peitubki 21. juunil toimunud ülevõtmiste 
sisu: sisuliselt läksid toimetused bolševike (loe Nõukogude Liidu ustavamate mõjualuste) 
kontrolli alla, kuid kuna kommunistlik partei oli veel keelatud ja oli käivitunud rahuliku võimu 
ülemineku stsenaarium, ei saanud otsest ülevõtmist avalikult demonstreerida. Parim viis 
selleks oli väljaannete tegevuse näiline jätkamine samas vaimus, senise nime ja peatoimetaja 
juhtimise all. 

Veel üks näide bolševike töömeetoditest, jällegi Rudolf Sirge mälestustes: „Neljapäeval [s. o. 
20. juunil] enne töö lõppu helistas [Välisministeeriumi Pressi-]büroosse üks ammune tuttav, 
marksist ja viimasel ajal Tallinnast väljasaadetu, kutsus kohvikusse juttu ajama. Side oli 
võetud...”69  

21. juunil oli Sirge kutsutud Töölisvõimlasse, 22. juuni hommikul määrati ta Pressibüroo 
juhatajaks, sealjuures vormistati käskkiri määramise kohta alles alates 6. juulist. 

21. juunil oli esimeste ülevõetud asutuste seas ka Informatsiooni Keskus, mida „hakkasid 
„kureerima” Hans Kruus [määrati ametlikult keskuse juhiks 25. juunist] ja tema abiks endine 
poliitvang, kommunistlik põrandaalune Johannes Lauristin [ametlikult nimetati Lauristin 
Informatsiooni Keskuse asejuhatajaks alates 1. juulist]. ETA ülevõtmine sarnanes 
ajalehetoimetustes toimunuga. ETA direktor Karl Kornel jäeti esialgu ametisse. Rudolf Sirge 
ülesandeks sai „ETA töö kontrollimine ja vajaduse korral abistamine”.70 Ajalehtede 
peatoimetajaid ja ETA juhti niisiis esialgu välja ei vahetatud. Enamik endisi töötajaid ja 
ajakirjanikke jäeti esmalt toimetustesse tööle edasi. See vastas juba eelkirjeldatud 
taktikalistele kaalutlustele.71 Pärast prosovetliku Rahva Hääle asutamist ja vanade 
väljaannete kontrolli alla võtmist polnud selleks esialgu vajadustki. Samuti ei olnud uuel 
võimul kohe võtta ajakirjanikke ega tehnilist personali, mis oleks taganud lehtede ilmumise 
jätkumise. 

Nii oligi järgneval päeval, 22. juunil ilmunud uudised juba läbinud „punase” eeltsensuuri, 
kuid toimunu värske ja vahetu kajastamine pakub siingi huvitavat informatsiooni. Asja teeb 
huvitavamaks, et reportaažid rahvademonstratsioonist erinevad, mis on näiteks kergitanud 
oletusi, et selgeid juhtnööre 21. juuni sündmuste kujutamiseks ajalehtedele ei antud.72 
Milline oleks ajalehekajastuste põhjal hinnang toimunule? Kas nad toetavad aastakümnete 
jooksul kujundatud „juunimüüti” „rahvarevolutsiooni” või „sotsialistliku revolutsiooni” 
kohta?73 

Päevaleht kirjutas järgmisel päeval juhtkirjas, et 21. juunil toimusid Eestis ajaloolised 
murrangulised sündmused ja et Toompeal esinenud äsjavabastatud poliitiliste vangide 
seletusel on kodanlik Eesti muutunud töötava rahva vabariigiks. Valitsusevahetus olevat 
saanud selgeks juba viis päeva tagasi, kuid informatsioon, mis anti riigi poolt avalikkusele, oli 

                                                             
68

 A. Veimer. „Rahva Hääle“ hälli juures. – Kui kõik alles tärkas, lk. 29–37, 32. 
69

 R. Sirge. Pressipööristes..., lk. 93. 
70

 R. Sirge. Pressipööristes..., lk. 99. 
71 E. Ernits. Ajakirjandus ja punane tsensuur, lk. 158. 
72 O. Liivik, H. Tammela. President lahkub areenilt, lk. 969. 
73 Juunimüüdi kujundamise kohta vt. O. Liivik, H. Tammela. President lahkub areenilt, lk. 970–971 ja T. 
Kreegipuu. Ajaloo rakendamine propagandarelvana ehk kuidas kujundati ajakookäsitlus Nõukogude võimu 
kehtestamisest 21. juunil 1940 Nõukogude Eesti ajakirjanduses aastatel 1945–1960. – Tuna 2007, nr. 3, lk. 46–
69; „sotsialistlik revolutsioon” – vt. O. Kuuli. Ajastu peegel..., lk. 842. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 13 

olnud napp ja mittemidagiütlev. Lehe sõnul olid neljapäeva (20. juuni) õhtul Tallinnas välja 
ilmunud müürilehed, kus kutsuti töölisvõimlasse Nõukogude Liidu ja Eesti vahekordi ning 
abistamispakti arutama. Järgmisel päeval demonstratsioonil võeti vastu juba resolutsioonid, 
mis taotlesid muudatusi tööliskonna kasuks poliitilises ja majanduselus. Päevaleht väitis, et 
jälgis kahetsusega eelnenud aastate tööliste jt. ühiskondlike organisatsioonide sulgemist 
ning lisas: „Me püüdsime selles suunas tõsta hoiatavat häält, kuid kahjuks olid Eesti 
ajakirjanduse võimalused vahest enam piiratud, kui nad seda olid kunagi varem.”74 

Võtame kõigepealt vaatluse alla TASS-i kajastused „juunipöördest”, mis näitavad struktuuri, 
millisena Moskva tahtis neid sündmusi paista lasta. Uudise järgi toimus Tallinnas Eesti 
tööliste suurejooneline meeleavaldus (miiting), kus kiideti heaks nõudmised Eesti 
presidendile, seejärel mindi presidendilossi juurde, tehti nõudmised teatavaks ja lõpuks 
suunduti keskvangla juurde, kust vabastati poliitilised vangid. Nõudmised olid: 1) uue 
valitsuse moodustamine, kes oleks sõbralik Nõukogude Liidule ja „täidaks ausalt vastastikuse 
abistamise pakti”, 2) Nõukogude võimu vastaste kõrvaldamine riigiteenistusest ja nende 
represseerimine (riigiaparaat tuli puhastada mh. „sõjaprovokaatoritest”), 3) Kaitseliidu 
laialisaatmine, 4) (mis tundub uudises kõige väiksema tähtsusega) „tööliste 
kodanikuvabadused, amnestia poliitilistele vangidele”.75 Nagu näeme, oli tähtsaim Moskva 
valitsusevahetuse-nõude toetamine. Ärevaks oleks pidanud tegema ähvardamine 
„puhastusega“, kuigi Lääne-Ukraina ja Lääne-Valgevene sovetiseerimisega kaasnenud 
karistusaktsioonid, mis olid tipnenud Katõni massimõrvaga, ei olnud tolla veel avalikkusele 
teada. Rahvahulgad, kes nendele nõudmistele justkui alla kirjutasid, ei kujutanud selliseid 
lahendusi ilmselt ette. Samuti nagu Päevalehtki. Mida aga TASS ei pidanud enam vajalikuks 
mainida, oli tööliste tervitus Punaarmeele, mis oli tähtsal kohal koosolekul Töölisvõimlas 20. 
juunil. See oli esitatud tõelises bolševistlikus leksikas, lõppedes kohustuslike tervitustega 
Stalinile jt. Nõukogude riigijuhtidele.76 On väheusutav, et Eesti töölised vormistasid sellise 
teksti ilma Ždanovi jt. näpunäideteta. Tervitus Punaarmeele oli 2. juuni Postimehe esiküljel 
isegi nii eesti- kui venekeelsena, ilmselt sinna rahustamispoliitika kohe nii ruttu ei jõudnud. 

Vares-Barbaruse valitsuse deklaratsioonist võis lugeda, et vastastikuse abistamise pakti 
täitmine ja Nõukogude Liiduga heade suhete hoidmine on alus, mis kindlustab Eesti 
iseseisvuse ja kaitse. Siia juurde tulid aga ka olulisemana uute valimiste küsimuse 
tõstatamine ja riigiaparaadi puhastamine.77 Tuleb arvestada, et seegi tekst oli Ždanovi 
parandatud variant.78 Nagu eespool näidatud, ei vastanud „revolutsioonilised muutused” 
Nõukogude plaanidele ja kohe hakkas rahustamispoliitika peale ka nüüd juba Nõukogude 
mõju all olevates lehtedes. Eelmisel päeval toimunud riigiasutuste ülevõtmistest ei olnud 
lehtedes sõnagi. Juba 22. juuni Päevalehe II väljaandes kõlas rahvale tuttav rahustamine. 
Leht kuulutas, et elu läks rahulikesse rööpaisse, mille tõenduseks kaunistas seda taas Pikal 
Hermannil lehviva Eesti Vabariigi lipu pilt.79 Ka 22. juuniks Töölisühingute Liidu poolt 
kokkukutsutud uue valitsuse toetusmiiting jäeti ära. Kuid see, kuidas ülevõetud lehed, 
muutudes punapropaganda tööriistaks, valmistasid ette anneksiooni järgmist etappi – 
valimisi –, on juba uue arutluse teema. 

 
                                                             
74 Ajalooline päev. – Päevaleht 22.06.1940. 
75 TASS-i kokkuvõte Tallinna sündmustest. – Päevaleht 22.06.1940. 
76 Tervitus Punaarmeele. – Päevaleht 22.06.1940. 
77 Vabariigi valitsuse deklaratsioon. – Päevaleht 22.06.1940, II väljaanne. 
78

 J. Ant. Eesti 1939–1941..., lk. 115. 
79

 Elu läks rahulikesse rööpaisse. – Päevaleht, 22.06.1940, II väljaanne. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 14 

Asjakohane on peatuda ka kajastatud väljaannete ja isikute edasisel saatusel. Päevalehe 
vastutavat peatoimetajat Harald Tammerit hoiti ametis kuni 26. juulini. Seejärel oli ta Rahva 
Hääle tehniline toimetaja, hiljem ajutise Punase Risti valitsuse sekretär. Harald Tammer 
arreteeriti NKVD poolt 7. veebruaril 1941 põhjusel, et ta olla olnud Eesti sõjaväeluure agent. 
Uurimise lõpul süüdistati teda lisaks veel selles, et ta oli Päevalehe ja Revue Balticu toimetaja 
ja korrespondent ning kirjutas neisse Nõukogude Liitu laimavaid artikleid. Tammer mõisteti 
Erinõupidamise poolt 10 aastaks paranduslikku töölaagrisse (ITL), ta suri Unžlagis Gorki 
oblastis 6. mail 1942. 

ETA direktor Karl Kornel rääkis oma tšekistidest ülekuulajatele 1945. aastal, et ta oli ise 
palunud välisminister Nigol Andresenilt luba ETA-s jätkata ja sai seda teha kuni septembrini. 
Kornelit esimesel „punasel” aastal ei arreteeritud, ta elas Saksa okupatsiooni ajal Eestis ja 
arreteeriti alles novembris 1945. Ta suri vangistuses Novosibirski oblastis 19. septembril 
1953. ETA direktoriks määrati alates 9. augustist 1940 Rudolf Sirge ja pärast ETA TASS-i 
alluvusse arvamist 23. augustist Pjotr Izmestjev. Ada Koit võeti tööle ETA välisinformatsiooni 
osakonna juhatajaks. Ta evakueerus Leningradi ja töötas raadiokomitees, sealt evakueerus 
Uuralitesse, kus suri. 

Rahva Hääle toimetaja sai lühikest aega olla Anatoli Männik, siis vahetas ta välja Arnold 
Veimer, kuid ka tema ei tegutsenud ajakirjandusvallas kuigi kaua. Veimer oli aga see, kes viis 
pärast paaripäevast tööd toimetuse töötajate seas läbi personali „puhastuse”.80 Veimer 
pidas oluliseks mainida oma aastaid hiljem valminud mälestustes, et Ždanov õpetas teda, 
kuidas Nõukogude ajakirjandust teha: „Materjali käsitlemisel peab lähtuma parteilistest 
traditsioonidest, kuid esitama peab seda rahvale arusaadavas keeles ning tasemel.”81 
Postimees sai uue peatoimetaja – Max Laossoni 7. juulil, ja 28. septembril sai lehe nimeks 
Tartu Kommunist. 

Evald Tammlaan määrati pärast lühiajalist tegevust Rahva Hääles juulikuu alguses 
pressiatašeeks Moskvasse. Sõja puhkemisel jäi Tammlaan kolleeg Vladimir Raudsepa 
mälestuste järgi haiglas oleva poja pärast Saksa okupatsiooni alla Eestisse, arreteeriti, hoiti 
kinni Keskvanglas (Patareis) ja suri „pärast tuhandeid katsumusi ja piinu fašistlikus 
surmalaagris” Stutthofis 1945. aastal.82 Anatoli Männik astus sõja puhkedes hävituspataljoni 
ja sai surma Pärnu-Jaagupi all. Pjotr Izmestjev suri Tallinnas 1997. aastal.83 

Mida võib kokkuvõttes järeldada Nõukogude anneksioonide poliittehnoloogiatest? 
Ajakirjandusel oli selles oluline roll ja ajakirjanduse mõjutamine oli nii Eesti juhtkonnale kui 
ka bolševikele üks esmajärgulisi küsimusi. Seetõttu kajastas ajakirjandus toimuvat valitsuse 
kõverpeeglis. Lehtedes avaldatu vastas Nõukogude aktsioonide taktikalistele etappidele, mis 
olid Balti riikides sarnased, kusjuures Eesti võimud ei näinud Leedus-Lätis toimuvas midagi 
tähelepanuväärset. Nõukogude juhtkond sai hästi aru, et ilma sõjalise hõivamiseta ei ole 
võimalikud neid rahuldavad poliitilised muudatused, mis viiksid Eesti jt. Balti riigid 
iseseisvuse likvideerimisele. Kuna Eesti autoritaarsest perioodist, niinimetatud vaikivast 
ajastust pärit traditsioonid ei näinud ette valitsuse või selle poliitika kritiseerimist, oli ka 
kerge hämada ning püüda kujundada avalikku arvamust, kasutades infoblokaadi ja mõju 
ajakirjanduse üle. Seetõttu oli ajakirjanduse üleminek Nõukogude võimu alla üsnagi sujuv. 

                                                             
80 V. Raudsepp. Juba nelikümmend aastat, lk. 127. 
81 A. Veimer. Saabuva päeva koidikul. – Saabus päev. 1940. aasta revolutsioonilistest sündmustest osavõtjad 
jutustavad. Koost. M. Teder. Eesti Riiklik Kirjastus, Tallinn, 1960, lk. 70–83, 78. 
82

 V. Raudsepp. Juba nelikümmend aastat, lk. 118. 
83

 Izmestjevi elulugu peale sõda. – vt. Estonia 1940–1945, lk. 1140. 



                                      Meelis Saueauk / Nõukogude anneksioon 1940. aasta Eesti ajakirjanduse kõverpeeglis 

 15 

Ajakirjandusväljaannete kontrolli alla võtmise skeemid varieerusid lehe kinnipanekust (Uus 
Eesti) kuni väljapoole mittepaistva mõjutamiseni ja karistamiseni (Teataja). Nõukogude pool 
kasutas osavalt ära ka Eesti ühiskonnas tekkinud sisevastuolusid ja opositsiooniliste 
elementide mõju tööliskonnale. Vormiliselt tulid ajakirjanduses võimendatud nõudmised 
rahvalt, kuid tegelikult kajastasid need Nõukogude Liidu vajadusi ja kasutasid bolševistlikku 
väljendusviisi, mis oli siin seni võõras. Kohalikud ajalehed ei osanud või ei söandanud 
seetõttu mõningaid väljaütlemisi isegi tõlgendada. Eesti valitsus oli enda kujundatud 
rahustamispoliitika kammitsais ning sõjaähvardus mõjus ootamatult ja paralüseerivalt. 
„Juunipöörde” järgselt võib isegi märgata mõningat väljaannetepoolselt 
ajakirjandusvabaduse suurenemise lootust, eriti väljaannetes, mida otseselt üle ei võetud. 
Paradoks on aga see, et mida usaldusväärsemaks ajakirjandust peetakse, seda kergem on 
tema abil petta.  


